کلینیک بواسیر

۵ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هنگام مراجعه به پزشک، با توجه به علائمی که برای او ذکر می کنید، درباره سابقه پزشکی شما سوال میپرسد و ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهد تا از وجود فیستول مطمئن شود.

بعضی از فیستول ها به راحتی قابل تشخیص بوده و بعضی دیگر نیستند. در برخی شرایط ممکن است این کانال ها خود به خود بسته شده و در قسمت های دیگر مجدد باز شوند. پزشک شما به دنبال نشانه هایی از ترشحات یا خونریزی است. پزشک ممکن است هنگام معاینه انگشت خود را به مقعد شما بکشد. نگران نباشید به گونه ای این کار را انجام می دهد تا بیمار هیچگونه دردی حس نمی کند.

معاینه مقعدی با قرار دادن انگشت پوشانده شده با دستکش و ژل روانکاری در انتها راست روده انجام می شود تا موارد زیر بررسی شوند:

  • عملکرد عضله اسفنکتر
  • منطقه عفونت
  • سر منشا فیستول

برخی آزمایشات دیگر برای زمانی تشخیص با معاینه فیزیکی امکان پذیر نیست، انجام می شوند که عبارتند از:

پروکتوسکوپی یا معاینه مقعد

طی روش پروکتوسکوپی از یک پروکتوسکوپ تخصصی مجهز به نور یا پروب فیستول (وسیله کوچکی که جهت مشاهده داخل فیستول وارد می شود) و برای دیدن داخل رکتوم استفاده می کند. این روش به طور کلی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

آندوسونوگرافی یا سونوگرافی مقعدی 

یک روش ایمن که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ضبط تصاویر سطح کانال مقعد استفاده میشود. 

اسکن یا تصویربرداری مغناطیسی (MRI) 

طی تصویر برداری از امواج مغناطیسی و رادیویی قدرتمندی برای ایجاد تصاویر دقیق از اندام استفاده می شود و معمولاً برای فیستولهای پیچیده یا دوباره تکرار شده استفاده می شود.

توموگرافی رایانه ای (سی تی اسکن) 

ترکیبی از دو روش تشخیص از اشعه ایکس و رایانه برای ایجاد تصاویر مقطعی دقیق از بدن بوده که ممکن است در ارزیابی میزان التهاب نیز کمک کند.

عوارض فیستول

اگر فردی دچار آبسه مقعد شود ، خطر ایجاد فیستول مقعدی افزایش می یابد. برخی شرایط خاص که خطر ابتلا به فیستول مقعدی را افزایش می دهد عبارتند از:

  • پرتودرمانی برای سرطان رکتوم
  • دیابت
  • درماتوز
  • مصرف بیش از حد مواد غذایی ادویه دار
  • سیگار کشیدن
  • چربی خون
  • بیماری سل
  • ایدز یا ویروس اچ آی وی
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • مصرف الکل
  • بیماریهای مقاربتی مانند کلامیدیا و سیفلیس

پیشگیری

معمولا افراد در پیش آمدن فیستول نقشی ندارند اما با دنبال کردن مراحل خاصی می توان از فیستول مقعدی جلوگیری کرد ، مانند:

  • نوشیدن مایعات فراوان
  • رژیم غذایی غنی از فیبر
  • خشک نگه داشتن ناحیه مقعدی
  • خودداری از زور زدن هنگام دفع مدفوع
  • ورزش منظم

درمان

تا کنون روشهای بسیاری برای درمان فیستول از جمله خانگی، گیاهی، دارویی و پزشکی کشف شده اند ولی لازم به ذکر است که هیچ دارویی برای از بین بردن این بیماری وجود ندارد ، بنابراین پزشکان از روشهای عمل با لیزر یا جراحی سنتی برای از بین بردن این تونل عفونی استفاده می کنند. در درمان با لیزر معمولاً می تواند در مطب پزشک یا کلینیک انجام شود و شما مجبور نیستید به بیمارستان بروید.

به علاوه باید بدانید که روشهای خانگی و دارویی فقط ممکن است از پیشرفت بیماری و وخیم شدن شرایط جلوگیری کنند. فراموش نکنید که هدف از درمان فقط خوب شدن فیستول نیست. بلکه باید این عمل به گونه ای انجام شود که هیچ گونه آسیبی به مقعد وارد نشود. زیرا در صورت عدم انتخاب راه درمان درست ممکن است فرد دچار بی اختیاری در دفع شود.

منبع خبر https://baladshim.ir/ می باشد.

  • مهسا محمدی
  • ۰
  • ۰

تصویر و عکس شقاق مقعدی یا فیشر واضح

عکس شقاق مقعدی یکی از عوامل مهمی است که به تشخیص بیماری فیشر کمک می کند. این تصویر نشان دهنده زخم یا شکافی عمیق یا سطحی در ناحیه اسفنکترهای خارجی و داخل مقعد است. در صورتی که فرد برای درمان شقاق اقدام نکند، ممکن است به حالت مزمن در آمده و همراه با عوارض شدید باشد.

امروزه حتی تشخیص شقاق می تواند از روی ارسال عکس هم ممکن باشد. این عارضه معمولا به دنبال رابطه جنسی مقعدی، یبوست مزمن، مدفوع سفت، زایمان طبیعی و… به وجود می آید.

عکس زخم مقعدی
 

عکس بیماری شقاق مقعدی یا فیشر

به طور واضح می توان از عکس ها تشخیص داد که این بیماری در ابتدا یک زخم کوچک است که ممکن است علائم خاصی هم نداشته باشد ولی هر چه بیشتر بگذرد، زخم مقعدی بیمار دچار سوزش، خارش، التهاب، قرمزی یا حتی خروج خونابه و مایعی لزج می شود.

درمان زخم فیشر یا شقاق مقعدی با روش های زیادی امکان پذیر است. که شامل روش های دارویی، خانگی، جراحی، طب سنتی و درمان با لیزر است. از بین تمام این روش ها لیزر شقاق بهترین روش است زیرا می تواند به طور کامل بیماری را درمان کند و هم زمان جوش دهد.

عکس شقاق در کودکان چگونه است؟
تصویر شکاف در سوراخ مقعد

شکل شقاق حاد و مزمن

به طور کلی این عارضه نسبت به زمانی که زخم ایجاد شده تا درمان شود، در دو دسته مزمن و حاد قرار می گیرد. 

شقاق حاد یا خفیف مقعد در عرض شش هفته برطرف می شود. و معمولا رایج ترین نوع است که به شکل خطی با لبه های باز ظاهر می شود.

ولی شقاق مزمن بیش از شش هفته ادامه داشته و زمان بهبودی آن هم متفاوت است.

شکل انواع شقاق

عکس شقاق و بواسیر

از بین بیماریهایی که ممکن است بیماران آنها را با شقاق اشتباه بگیرند، می توان به بواسیر اشاره کرد. بواسیر یا هموروئید داخلی یکی از علل اصلی سوزش یا خونریزی از داخل مقعد است. ولی از آنجایی که بیماران نمی توانند دقیق داخل رکتوم را ببینند و توده هموروئید را تشخیص دهند، ممکن است آن را با شقاق مقعدی اشتباه بگیرند.

با مشاهده عکس بواسیر و تصویر شقاق می توانید به راحتی فرق این دو بیماری را متوجه شوید.

تصویر بواسیر و شقاق

تصویر شقاق

  • مهسا محمدی
  • ۰
  • ۰

به نقل از مجله نودی :

عوامل مختلفی باعث ایجاد انواع سرطان می شوند. راه پیشگیری قطعی از آن هنوز کشف نشده است ولی با انجام کارهایی ساده می توانید خطر ابتلا را کاهش دهید:

  • با پزشک خود درباره زدن واکسن اچ پی وی مشورت کنید. واکسن HPV Gardasil توسط سازمان غذا و دارو به منظور جلوگیری از سرطان تایید شده است.
  • رابطه جنسی مقعدی می تواند خطر ابتلا به سرطان مقعد را افزایش دهد زیرا خطر ابتلا به HPV و HIV را افزایش می دهد. آزمایش منظم STD می تواند به جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آن کمک کند.
  • تعداد شرکای جنسی را محدود کنید. داشتن شرکای زیاد خطر ابتلا به HPV و HIV را افزایش می دهد.
  • هنگام فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنید. با این حال، حتی اگر کاندوم بتواند در برابر HIV محافظت کند، در برابر HPV به طور کامل نمی تواند.

انواع روشهای درمان فیستول

برای فیستول باید مجرای ایجاد شده را با جراحی حذف کرد و از بین برد. هنوز هیچ درمان دارویی برای رفع این بیماری اختراع نشده است و فیستول فقط با روشهای جراحی از بین می رود. البته امروز روشهای نوین جراحی مثل لیزر به کمک بیماران و پزشکان آماده است. مزایای لیزر درمان مقایسه با دیگر روشهای جراحی موجب شده، جراحی سنتی به طور کامل منسوخ شده و از بین برود.

image_8c2bab710da915a54d5250fe94a99f110878d468 ارتباط بین سرطان مقعد و فیستول مقعدی چیست؟

روشهای درمان فیستول عبارتند از :

درمان فیستول با لیزر

لیزر بهترین روش قطعی و فوری برای درمان این بیماری است. این روش سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی است و علاوه بر نتیجه ی موثر تر، هزینه ی مناسب تری را نیز دارا است.

برای این منظور پزشک پس از تخلیه عفونت پروب  لیزر را وارد مجرای فیستول میکند. تا تمام مسیر فیستول را سوزانده و از بین ببرد.

جراحی سنتی

این جراحی را باید در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام دهید. برای انجام جراحی سنتی باید مسیر فیستول به طور کامل باز شده و تخلیه و ضدعفونی شود.  بعد از جراحی مسیر فیستول را باز رها کرده و یا با بخیه می بندند. در حالت اول احتمال عفونت وجود دارد و در حالت دوم خطر عود مجدد بیماری!

این جراحی ممکن است عوارضی مثل عفونت، بی اختیاری در کنترل مدفوع و گاز روده را به دنبال داشته باشد.

درمان دارویی

همان طور که اشاره کردیم، دارویی برای از بین بردن مجرای فیستول وجود ندارد، اما معمولاً پزشکان قبل از جراحی مصرف دارویی برای کاهش عفونت فیستول را توصیه می کنند.  برای این منظور باید بیماران باید برای چند هفته متناسب با تشخیص پزشک و میزان عفونت، از آنتی بیوتیک های مناسب استفاده نماید.

تجربه نشان داده بیمارانی که قبل از جراحی، آنتی بیوتیک دریافت کرده بودند، به نتایج بهتری از جراحی دست یافتند.

قسمتی از مقاله برگرفته از: https://www.tgh.org/institutes-and-services/conditions/rectal-fistula

  • مهسا محمدی
  • ۰
  • ۰

به نقل از روبکا :

پیشرفت علم کمک روز افزونی در پزشکی و بهبود راه‌های درمانی بسیاری از بیماری‌ها داشته است. امروزه لیزر توانسته جایگزین بسیاری از اعمال جراحی‌ سنگین و پر عارضه شود. کاربرد لیزر در جراحی فیستول مقعد به دلیل حساسیت و آسیب‌پذیری طبیعی ناحیه‌ی مقعد نسبت به سایر اندام‌ها از بسیاری از مشکلات این روند درمانی کاسته است. لیزر در تمامی اعمال جراحی از مزایای بسیاری برخوردار است. اما به دلیل تک بعدی بودن درمان فیستول مقعد و نبود راهی جز جراحی آن، نقش لیزر پررنگ‌تر و قابل درک‌تر خواهد بود.

عمل لیزر فیستول مقعدی

در لیزر درمانی فیستول مقعد به جای استفاده از تیغ یا چاقوی جراحی و آسیب زدن به بافت‌های اطراف با کمک اشعه و انرژی ساطع شده از دستگاه لیزر مسیر فیستول را می‌بندند. لیزردرمانی می‌تواند با دقت و تهاجم کم‌تر به عضله‌ی دریچه مقعدی و حتی بدون کمترین خونریزی و درد انجام شود. زیرا لیزر این قابلیت را دارد تا هم اعصاب آسیب‌دیده حین جراحی و هم مویرگ‌های پاره شده را ترمیم کند. این جراحی سرپایی بوده و نیازی به بی‌هوشی عمومی و تحمل عوارض ناشی از آن ندارد.

 

درمان فیستول با لیزر در مدت محدودتر و با سرعت بیشتری انجام می گردد و فرد می‌تواند زودتر از سایر روش‌ها به فعالیت روزمره و کار خود بازگردد. احتمال عود یا عفونت ناشی از آن کم‌تر از سایر روش‌هاست. نگرانی‌ای از عارضه‌‌ی بی‌اختیاری مقعدی وجود ندارد، زیرا احتمال آن در این روش بسیار کاهش می‌یابد. البته ناگفته نماند لیزر احتمال انتقال بیماری‌های منتقل شونده از خون مانند هپاتیت و HIV را به حداقل و حتی صفر می‌رساند.
با ورود لیزر به حیطه‌ی درمانی ترس ناشی از جراحی بیماران و خانواده‌هایشان کم شده و افراد با خیالی آسوده‌تر برای درمان مشکلات خود پا به اطاق عمل می‌گذارند. پزشکان نیز از این روش درمانی به دلیل آسانی و کم‌تهاجمی بودن، بیشتر از روش‌های قدیمی و تیغ جراحی استقبال می‌کنند.

هزینه لیزر

لازم به ذکر است که درمان فیستول با لیزر به عوامل مختلفی مثل محل رشد فیستول، طول کانال آن، کلینیکی که برای درمان به آن مراجعه می کنید و… دارد. بنابراین باید حتما توسط پزشک معاینه شده سپس هزینه آن ذکر شود. ولی به طور کلی به دلیل اینکه درمان با لیزر در کلینیک ها به صورت سرپایی انجام شده و نیازی به بیهوشی ندارد، هزینه کمتری نسبت به سایر درمان ها دارد.

درمان فیستول مقعدی با عمل جراحی

 

فیستول مقعد به ندرت ممکن است بدون درمان زخم ایجاد شده التیام یابد. در اغلب موارد، جراحی برای حذف فیستول مورد نیاز است. بسته به نوع فیستول مقعد (ساده یا پیچیده) و موقعیت آن چندین تکنیک استفاده می‌شود که عبارتند از فیستولوتومی، استن، فلپ آدوانسمنت و پلاگین بیولوژیکی.
اکثر روش‌های جراحی فیستول مقعد را می توان به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری انجام داد. در فیستول‌های بزرگ و عمیق ممکن است نیاز به مدتی مراقبت پس از جراحی در بیمارستان باشد. معمولاً بیماران می‌توانند در همان روز بعد از عمل جراحی به خانه برگردند، با این حال، نیاز به استراحت برای حداقل چند روز بعد از عمل جراحی برای کمک به روند بهبود وجود دارد.

  • مهسا محمدی
  • ۰
  • ۰

پزشک معمولاً پس از معاینه فیزیکی ناحیه نشیمنگاه می‌تواند شقاق مقعدی را تشخیص دهد. اگر چیزی قابل مشاهده نباشد، پزشک با فشاری ملایم به ناحیه مقعد متوجه ابتلا فرد به عارضه می شود. زیرا در صورت وجود شقاق مقعدی اغلب منجر به درد می شود.

همچنین روش های زیر برای زخم های داخل کانال رکتوم به کار برده می شوند:

معاینه رکتوم

این معاینه شامل قرار دادن یک انگشت همراه دستکش یا ابزاری کوچک داخل رکتوم است. اما معمولاً پزشک این کار را انجام نمی دهد زیرا ممکن است باعث درد بیش از حد شود. متخصص ممکن است قبل از معاینه رکتوم از بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر استفاده کند.

همچنین اگر پزشک مشکوک باشد که ممکن است خطر جدی وجود داشته باشد، بیمار به متخصص ارجاع داده می شود.

سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی

برای بررسی داخل مقعد و رکتوم از یک لوله انعطاف پذیر به نام سیگموئیدوسکوپ یا کولونوسکوپ استفاده می شود. اگر پزشک بخواهد بررسی دقیقی از وضعیت فرد داشته باشد، ممکن است این آزمایش تجویز شود.

عوارض

شقاق مقعدی می تواند افراد در هر سن و جنس را به طور یکسان تحت تاثیر قرار دهد. این عارضه شایع ترین علت خونریزی مقعدی در نوزادان و کودکان است. برای برخی از کودکان ممکن است مشاهده خون قرمز روشن در مدفوع و دستمال توالت ممکن است نگران کننده باشد.

در برخی موارد، شقاق مقعدی بدون نیاز به درمان پزشکی یا جراحی برطرف می شود. کرم‌های موضعی، شیاف یا هر دو، و مسکن‌های بدون نسخه (OTC) ممکن است به رفع علائم کمک کنند. با این حال، اگر ضایعه به درستی بهبود نیابد، برخی از افراد ممکن است دچار مشکلات مزمن شوند.

روشهای درمان شقاق چیست؟

همانطور که گفته شد؛ شقاق حاد اکثرا خود به خود بهبود میابد ولی شقاق مزمن اینطور نیست و نیاز به پیگیری و درمان جدی تری دارد. که این روشها عبارتند از:

درمان خانگی

مهم ترین نکته در درمان خانگی شقاق توجه به دو اصل تغذیه و سبک زندگی است. با اصلاح این دو عامل می توانید شاهد تغییرات چشمگیری در روند بهبود بیماری خود باشید.

  • نوشیدن آب کافی ( ۸ الی ۹ لیوان در روز )
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر
  • نشستن در ظرف آب گرم برای مدت ۲۰ دقیقه در روز
  • ورزش و تحرک کافی
  • رعایت بهداشت ناحیه ی مقعد
  • خشک کردن مقعد با دستمال های نرم و تمیز

لیزر شقاق مقعدی

به گزارش کلینیک زارعی؛ لیزر درمانی یکی از نوین ترین و آخرین دستاوردهای دنیای پزشکی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله شقاق به کار گرفته می شود. درمان شقاق با لیزر با اثربخشی بالاتر و عوارض کمتر توانسته است جایگزین بسیار مناسبی برای انجام عمل جراحی شود و بسیاری از موارد این عارضه را حتی شقاق مزمن با درجات شدیدتر درمان نماید.

در روش درمان شقاق با لیزر ، پزشک متخصص با استفاده از انرژی اشعه ی لیزر و تاباندن آن به بافت های آسیب دیده اقدام به مسدودسازی شکاف ها و ترمیم بافت های آسیب دیده می کنند و بدین ترتیب بدون کوچکترین احساس درد و خونریزی در کوتاه ترین زمان ممکن بیماری شما برای همیشه درمان خواهد شد.

مشاهده مطلب کامل http://arpce.net/symptoms-of-anal-fissure/

  • مهسا محمدی
طراحی سایت
طراحی سایت با برنامه نویسی اختصاصی
www.webcando.ir

تابلو سازی
خدمات تابلو سازی پرکاس
perkasco.com

درمان بواسیر
درمان بواسیر با آخرین متد
clinicdarman.com/بواسیر-هموروئید/درمان-بواسیر/

شبیه ساز پرواز
خرید تجهیزات پرواز و شبیه سازی
www.irfly.ir

درمان هموروئيد با لیزر
درمان بواسیر با لیزر و هموروئید
clinicdarman.com/بواسیر-و-هموروئید/جراحی-هموروئید/

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی و منزل چید فرم
www.chidform.com/

نمای چوب
ترمووود و چوب نمای شرکت بریج
www.bridgeco.ir/

شقاق چیست
همه چیز درباره شقاق
www.darmancolorectal.com/fissure

فیشر
همه چیز درباره فیشر
www.darmancolorectal.com/fissure


طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
www.webcando.ir/web-design/marketing-site-design.html