کلینیک بواسیر

۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بواسیر یا هموروئید چیست؟
بواسیر به دسته ای از رگهای خونی التهاب یافته در مقعد (پایین ترین قسمت کانال رکتوم) گفته می شود. مقعد قسمت انتهایی دستگاه گوارش است که وظیفه دفع را بر عهده دارد.

گاهی اوقات به دلیل بزرگ شدن سیاهرگ ها و تحریک دیواره مقعد با خروج مدفوع باعث می شود تا پوست اطراف دریچه مقعد یا کانال رکتوم نازک شده و حساس شود. در نتیجه فرد دچار بیماری بواسیر می شود. بواسیر به دو دسته کلی طبقه بندی می شود:

  • بواسیر داخلی ( در داخل کانال رکتوم)
  • بواسیر خارجی (اطراف مقعد)

بواسیر یا هموروئید یکی از رایج ترین بیماریهای نشیمنگاهی است بنابراین اگر دوره ای از زندگی درد بواسیر را تجربه کردید، تنها نیستید. طبق آمار سازمان بهداشت؛ از هر چهار نفر سه نفر در دوره ای از زندگی خود به بواسیر مبتلا می شوند.

جالب است بدانید که حتی ناپلئون از بواسیر رنج می برد و هنگام شکست در واترلو درد شدید بواسیر حواس او را پرت کرد!

علائم
زمانی که توده بواسیری رشد می کند، به طور معمول علائم بارزی دارد که با دانستن آنها می توانید به خوبی بیماری خود را تشخیص دهید.

  • خارش
  • ترشحات مخاطی و نسبتا لزج
  • احساس سوزش در مقعد.
  • داشتن درد شدید.
  • بعد از دفع حس می کنید که هنوز چیزی داخل مقعد شما باقی مانده.
  • خونریزی بدون درد و مشاهده لکه های خون روی لباس زیر یا دستمال کاغذی.

در این مقاله؛ به طور کامل طبق نظر متخصصان توضیح خواهیم داد که درد بواسیر از کجا ناشی می شود، چه حسی دارد و چگونه تشخیص داده می شود. سپس روش های مختلف لیزر بواسیر در کلینیک متخصص، روشهای درمان در خانه و راهکار های پزشکی را بررسی می کنیم.

بواسیر (هموروئید) داخلی
بواسیر داخلی در لایه داخلی رکتوم به وجود می آید و خیلی مشخص نیست مگر اینکه به طور قابل توجهی بزرگ شود. در این صورت می توان آن را احساس کرد. بواسیر داخلی معمولاً بدون درد بوده و زمانی افراد متوجه آن می شوند که با دفع مدفوع باعث خونریزی از مقعد شود.

بعضی اوقات هموروئید داخلی به قدری بزرگ می شود که کمی از مقعد بیرون میزند. در این موارد شاید در ابتدا بتوان آن را با دست به داخل بازگرداند ولی اگر کاملا پرولاپس یا افتاده شود، دیگر قابل بازگشت به داخل نیست.

بواسیر (هموروئید) خارجی
بواسیر خارجی معمولا به شکل زیر پوستی در اطراف مقعد ایجاد می شود. طبق آمار در افراد مبتلا؛ میزان ابتلا به این نوع از داخلی کمتر است. آنها به طور معمول با تورم همراه هستند و می توانند علائم زیر را نیز ایجاد کنند:

  • خارش
  • درد همراه با تیر کشیدگی مقعد
  • خونریزی زمان دفع مدفوع

گاهی اوقات ممکن است لخته خون در توده بواسیر ایجاد شود، که در این موارد آن را بواسیر ترومبوزه می گویند. اگر بواسیر ترومبوز شود، ممکن است فرد درد بسیار زیادی داشته باشد و رنگ توده بنفش یا کبود شده و خونریزی کند.

هموروئید ترومبوزه با وجود ظاهر بسیار ترسناکی که دارد؛ معمولا طی دو هفته درد آن کاهش پیدا می کند و اگر بهتر نشد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا او لخته را خارج کند.

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

 

  • مهسا محمدی
  • ۰
  • ۰

فیستول یک اتصال یا پل غیرطبیعی است که دو اندام مجاور از بدن یا رگ هایی را که هر کدام وظیفه ای جداگانه دارند، به یکدیگر متصل می کند. آنها می توانند در هر نقطه از بدن به طور مثال بین روده و پوست، بین واژن و راست روده (رکتوم) و سایر نقاط ایجاد شوند. این بیماری معمولا به دلیل آبسه مقعدی و عفونت ایجاد می شود. شایع ترین محل فیستول در اطراف مقعد است که به آن فیستول مقعدی گفته شده و انواع مختلفی دارد.

از علائم این عارضه می توان به خارش و سوزش، خروج مایعی لزج از اطراف مقعد و… اشاره کرد که به طور کامل آنها را توضیح خواهیم داد.

پس از اینکه افراد متوجه بیماری خود شدند، تصمیم می گیرند که برای درمان فیستول خود اقدام کنند. لازم به ذکر است که در این موارد اکثرا به دنبال بهترین جراح فیستول می گردند.

انواع فیستول مقعدی

این بیماری نسبت به محل های مختلفی که در مقعد ایجاد می شود، به چند دسته مجزا تقسیم می شود. که عبارتند از:

داخل اسفنکتری (بین صفاقی)

به نسبت می توان گفت که رایج ترین نوع فیستول، بین صفاقی یا داخل اسفنکتری است که اصطلاحا در پزشکی Intersphincteric fistula نام برده می شود. این کانال از وسط عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی شروع شده و کاملا نزدیک به دهانه مقعد باز می شود.

ترانس اسفنکتریک

فیستول ترانسفرکریک یا Transsphincteric fistula در قسمت بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی و تقریبا نزدیک به دریچه مقعد تشکیل می شود. سپس از اسفنکتر خارجی عبور کرده و یک یا دو اینچ در خارج از دهانه مقعد باز می شود. این نوع نسبت به داخل اسفنکتری فاصله بیشتری از دریچه رکتوم دارد. همچنین می تواند در اطراف مقعد به شکل U قرار بگیرد. به همین دلیل به این نوع فیستول نعل اسبی هم می گویند.

سوپرا اسفنکتریک Suprasphincteric

این کانال همچنین از فضای بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی شروع می شود، به سمت بالا حرکت کرده و تا نقطه ای بالاتر از چین خوردگی های داخل رکتوم که برای هدایت مدفوع به بیرون می باشند، می رسد. این تونل چرکی به میزان یک یا دو اینچ با فاصله کنار دریچه مقعد باز می شود.

اسفنکتریک خارجی

کمیاب ترین نوع فیستول، از نوع اسفنکتریک خارجی است که از روده بزرگ یا کولون سیگموئید شروع شده و تا پایین ادامه پیدا میکند تا راهی به صورت سوراخی در اطراف مقعد باز شود. این فیستول ها معمولاً در اثر آبسه آپاندیس، دیورتیکول یا بیماری کرون به وجود می آیند

علائم فیستول مقعدی

علائم این بیماری تا حدودی نسبت به نوع آن متفاوت است ولی در حالت کلی نشانه های زیر را دارد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • درد شکم
  • نشت مداوم ادرار از واژن (در زنان)
  • عفونتهای مکرر مجاری ادراری (UTIs)
  • نشت گاز یا مدفوع به داخل واژن
  • خروج مایعات لزج از اندام های تناسلی

اگر یک یا نمونه از این علائم مشابه را دارید، حتما به یک متخصص گوارش یا جراح عمومی مراجعه کنید.

علت ایجاد

همانطور که در ابتدا به صورت مختصر اشاره کردیم، بیشتر فیستول های مقعدی پس از آبسه ایجاد می شوند. اگر آبسه پس از تخلیه چرک به درستی بهبود نیابد، احتمال ابتلا به فیستول افزایش پیدا می کند.

از دیگر علت های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری کرون : بیماری است که به صورت تدریجی روی دستگاه گوارش اثر گذاشته و آن را ملتهب می کند.
  • دیورتیکولیت : این بیماری باعث التهاب دیورتیکول یا همان جدارهای روده بزرگ و گاها روده کوچک می شود.
  • عفونت از طریق بیماری سل یا اچ آی وی HIV.
  • تجربه جراحی در نزدیکی مقعد که هنوز به طور کامل بهبود نیافته است.

این بیماری چقدر رایج است و چه کسانی به آن دچار می شوند؟

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده است که سالانه بین 50 تا 100000 انسان به بیماری فیستول مبتلا می شوند. در مناطق دور افتاده، فیستول های زنان هنگام زایمان ایجاد شده و بدون آگاهی از درمان درست رها می شوند. خوشبختانه در کشورهایی که دارای مراقبت های پزشکی و بهداشتی مجهز هستند، این بیماری به راحتی قابل درمان شدن است. زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می کند، او می تواند اکثرا طی یک معاینه ساده این بیماری را تشخیص دهد.

source: https://b2n.ir/m52268

  • مهسا محمدی
  • ۰
  • ۰

عکس زگیل دست روی انگشت

درمان زگیل دست و انگشت با روشهای قطعی و در عین حال سریع ، دغدغه اصلی کسانی است که به این عارضه مبتلا می شوند. به طور کلی زگیل ها برجستگی های کوچکی روی پوست هستند که نسبت به زائده های گوشتی دیگر رشد سریعتری دارند و ممکن است روی هر نقطه از بدن از جمله دست، صورت، پا، کف پا، گردن، زیر بغل، نواحی تناسلی و… ایجاد شوند. این زائده ها گاهی به رنگ پوست هستند و فرد از طریق لمس کردن متوجه آنها می شود. برخی دیگر شکلی متفاوت با رنگ های دیگر دارند. زگیل های بدن در علم پزشکی و به انگلیسی verruca vulgaris شناخته می شوند. طبق تحقیقات پزشکی، انواع زگیل ها عفونی هستند و برخی از افراد به ویژه کودکان ، بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به آنها هستند. 

علائم زگیل دست

معمولا افراد از زگیل روی دست خود حس خوشایندی نداشته و احساس خجالت می کنند. از طرفی دیگر در اکثر موارد این زائده ها می توانند باعث اختلال در کوچکترین فعالیت های روزمره افراد شوند. زیرا علائم زیر را به همراه دارند:

  • خارش خود زائده و اطراف آن
  • قرمزی و ملتهب شدن 
  • احساس درد و سوزش در اثر تماس با اجسام
  • برآمدگی های زیر گوشتی و زبر

همچنین در موارد حاد تر می تواند علائم زیر را نیز داشته باشد:

  • خونریزی در صورت خارش و گیر کردن به اجسام
  • عفونت دست یا قسمت های مربوطه دیگر در صورت فعال بوده زگیل

روش های انتقال

یکی از دلایل اصلی که چرا زگیل ها انقدر شایع هستند، این است که از طریق تماس یک فرد سالم با زگیل یک فرد آلوده منتقل می شود. شایع ترین نوع ویروس اچ پی وی دسته ای است که باعث ایجاد زگیل در نواحی دست، پا، گردن و صورت می شود. 

سویه خطرناک از ویروس های hpv که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند، فقط از طریق تماس ناحیه جنسی قابل انتقال هستند و این نوع به هیچ عنوان از طریق تماس معمولی اشخاص انتقال نمی یابد.

آیا زگیل دست مسری است؟

در پاسخ باید بگوییم که متاسفانه بله. اگر شخصی مبتلا به زگیل دست باشد و افراد دیگر را لمس کند، آنها را هم دچار می کند. حتی امکان انتقال آن از طریق حوله، صابون، لباس یا هر چیزی که با زگیل در تماس بوده وجود دارد.

چرا به زگیل مبتلا می شویم؟

عکس زگیل کف دست

اگر بخواهیم از علت اصلی آن صحبت کنیم، عامل ایجاد زگیل ویروسی است که به ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس اچ پی وی (HPV) معروف است. بیش از 60 نوع ویروس HPV وجود دارد. تاکنون هیچ درمان قطعی برای ویروس HPV کشف نشده است. اکثر افراد طی 2 الی 3 سال پس از آلودگی به این ویروس به طور طبیعی بدنشان با آن مقابله می کند. با این حال ، چند گروه از ویروس اچ پی وی وجود دارند که به طور خطرناک قابل انتقال هستند.

حتی زگیل در کودکان هم یکی از عارضه های شایع است. طبق آمار بیشترین رشد زائده زگیل در کودکان 60% روی دست آن ها و درصد مابقی روی دیگر اعضا بدنشان می باشد. همچنین از هر 3 کودک و نوجوان، 1 نفر مبتلا به زگیل می شود. اما تنها 3 تا 5 درصد بزرگسالان زگیل دارند.

ادامه مطلب لیزر زگیل دست

  • مهسا محمدی
طراحی سایت
طراحی سایت با برنامه نویسی اختصاصی
www.webcando.ir

تابلو سازی
خدمات تابلو سازی پرکاس
perkasco.com

درمان بواسیر
درمان بواسیر با آخرین متد
clinicdarman.com/بواسیر-هموروئید/درمان-بواسیر/

شبیه ساز پرواز
خرید تجهیزات پرواز و شبیه سازی
www.irfly.ir

درمان هموروئيد با لیزر
درمان بواسیر با لیزر و هموروئید
clinicdarman.com/بواسیر-و-هموروئید/جراحی-هموروئید/

طراحی دکوراسیون داخلی
طراحی دکوراسیون داخلی و منزل چید فرم
www.chidform.com/

نمای چوب
ترمووود و چوب نمای شرکت بریج
www.bridgeco.ir/

شقاق چیست
همه چیز درباره شقاق
www.darmancolorectal.com/fissure

فیشر
همه چیز درباره فیشر
www.darmancolorectal.com/fissure


طراحی سایت فروشگاهی
طراحی سایت فروشگاه اینترنتی
www.webcando.ir/web-design/marketing-site-design.html